سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر نو رسته ای که در جستجوی دانش و عبادت رشد کند تا بزرگ شود، خداوند روز قیامت پاداش هفتاد و دو صدیق را به او می دهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 88 دی 14 , ساعت 11:52 صبح

 

چرخش پروتون ها:

پروتون ها می توانند حول محور خود بگردند.این پدیده را به اصطلاح چرخش می شناسند.این چرخش فعل و انفعالات مغناطیسی میان ذراتی که اساس رزونانس مغناطیسی تصاویر را می سازند،کنترل می کند.تاکنون آزمایش هایی برای محاسبه چیزی که منجر به خاصیت چرخشی پروتون ها می شود انجام شده و نشان داده است که این چرخش ها کاملا به کوارک وابسته است. کوارک ها ذرات سازنده ی پروتون ها هستند.به همین دلیل دانشمندان در تلاش برای کشف عامل های دیگری هستند که منجر به بروز اثر چرخش پروتو ن ها می شود.

ابر رساناهای دمای بالا

در حالی که بیش از این تصور می شد هدایت الکتریکی می تواندتنها در دمای بسیار پایین نزدیک به 273-درجه سانتیگرادرخ دهد.حدود دهه ی 80 کشف شد که برخی آلیاژهای محتوی مس می توانند در دمای بالاتر در حدود 196-درجه ی سانتیگراد نیز هادی جریان الکتریسیته باشند.به هر حال هنوز نظریه ای که بتواند در خصوص این رفتار فیزیکی پاسخ دهد،ارائه نشده است.

مواد و ضد مواد

بیگ بنگانفجاری که در پی آن جهان متولد شد،از مقدار برابری مواد و ضد مواد ساخته شده است.

به این ترتیب در کنار ستارگان،سیاره ها و کهکشان هایی که با کمک تلسکوپ های پر قدرت قابل رصد هستند،ضد ستارگان ،ضد سیاره ها و ضد کهکشان هایی هم وجود دارندکه ممکن است در بخش هایی از جهان پنهان شده باشند.به اعتقاد محققان،ضد ماده وجود دارد اما هنوز ماهیت آن به صورت یک راز باقی مانده است.

پرتوهای کیهانی با انرژی بالا

به اعتقاد دانشمندان پرتوهای کیهانی با انرژی بالابه شدت به زمین آسیب می رسانند و اعتقاد براین است که از سیاه چاله ها یا از ابرنواختران کهکشان های نزدیک گسیل شده اند،اما هنوز جزئیات این پرتوها ناشناخته مانده است.

خصلت کایرالی مولکول ها

در طبیعت، اغلب مولکول های آلی دو شکل آیینه ای دارند،اما این دو شکل همانند دست های انسان روی هم منطبق نمی شوند و تنها یکی از این دو شکل فعال بوده و در طبیعت رایج است.این که چرا تنها یک شکل از مولکول در توسعه ی حیات اهمیت دارد،هنوز یک راز است.

فصلی بودن آنفولانزا

هر چند ویروس آنفولانزا در همه ی فصل های سال وجود دارد،اما دانشمندان هنوز موفق نشده اند توضیح دهند چرا آنفولانزا تنها در مناطق معتدل و تنها در فصول زمستانی و سرد ظاهر می شود.

توسعه ی دو جنس

جانداران اولیه زمین به روش تک سلولی تولید مثل می کردند،اما حدود یک میلیارد سال قبل دو جنس نر و ماده ظاهر شدند.پرسش دانشمندان این است:چرا جنس نر وجود دارد در حالی که جنس ماده برای تولید مثل کافی است؟به نظ می سد حضور دو جنس نر و ماده نوعی رفتار سازگار با تکامل باشد.

ساخت هواپیماهای جاده رو و خودروهای پرنده

رویایی که به حقیقت پیوست

به تازگی آزمایش های مقدماتی یک خودرو با امکان تبدیل شدن به هواپیما انجام شدو امیدهای بسیاری از علاقه مندان به خودرو و پرواز را یک بار دیگر زنده کرد.

شکل ظاهری این هواپیما که دو نفر ظرفیت دارد،در حالت بدون بال شبیه خودروهای کوچک معمولی است،اما هنگامی که بال هایش را باز می کندو برای پرواز آماده می شودشبیه هواپیماهای کوچک ورزشی است.این مدل هواپیما ترانزیشین نام دارد و محصول شرکت ترافوگیا است که جمعی از فارغ التحصیلان MITدر سال 2006تاسیس کرده اند.این شرکت تاکنون سفارش های زیادی دریافت کرده و40 مورد از این هواپیما رانیز پیش فروش کرده وقرار است از سال 2010 تحویل این هواپیما آغاز شود.این هواپیما با قیمت 194 هزار دلار عرضه می شود که به گفته ی کارشناسان برای یک خودرو دو نفره معمولی مبلغ زیاد اما برای هواپیما مبلغ مناسبی است.

به گفته ی کارشناسان این وسیله ی نقلیه توانسته فاصله ی بین خودرو های معمولی و هواپیما را پرکند و بین این دو پل بزند،مردم نیز آن را خودروی پرنده می نامند اما مسولان این شرکت ترجیح می دهند آن را به عنوان هواپیمایی با قابلیت رانندگی در خیابان توصیف کنند.

طراحان این هواپیما در توصیف ویژگی ها و مزیت آن می گویند:در ابتدای صبح پشت فرمان این خودرو می نشینید و رانندگی می کنید تا به بزرگراه برسید،آن وقت یک دگمه را می زنید تا بال های هواپیماباز شود و هواپیما پرواز کند،می توانید با یک بار سوخت گیری (با بنزین معمولی بدون سرب)800کیلومتر پرواز کنید و دوباره فرود آیید.یک بار دیگر دگمه را می زنید تا بال های هواپیما جمع شود.

رانندگی می کنید تا به خانه برسید .سپس هواپیمایتان را در گاراژ خانه پارک می کنید.

یکی از عمده ترین مزیت های این وسیله ی نقلیه آن است که در دسته ی هواپیماهای ورزشی قرار می گیرد،به همین دلیل کسب مجوز پرواز با این هواپیماها به مراتب آسانتر از کسب گواهینامه خلبانی هواپیمای شخصی یا تجاری است،چرا که برای کسب مجوز پرواز این هواپیمابه تعداد ساعات کمتر آموزش نیاز است،برای برخواستن وفرود نیز به مجوز برج مراقبت پرواز نیاز ندارد و معاینه های پزشکی پرواز با این دسته از هواپیماهانیز مانند خودروهای معمولی است.

به گفته ی کارشناسان مهم ترین دلیل موفقیت شرکت ترافوگیا در ساخت این هواپیما پیشرفت های جدید در ساخت موتورهای پیشران،قطعات جداشونده مثل پروانه ی هواپیما و همچنین تولید مواد اولیه مناسب برای ساخت بال های تاشو است.این هواپیما ،موتوری به قدرت یکصد اسب بخار دارد و هنگام رانندگی نیرو به چرخ ها منتقل می شود،اما برای پرواز نیروی موتور به پروانه منتقل می شود.

تا پیش از این حتی کابین خلبان هواپیماهای کوچک شخصی پر از دگمه،عقربه ها و چراغ های زیادی بود که چشم هر تماشاگری را خیره می کرد و برای سر در آوردن از طرز کار آن ها باید دوره های سخت و طولانی مدت آموزش های پرواز را طی کرد،اما یکی از مزیت های این هواپیما آن است که

کابین خلبان همان کابین راننده است و درون آن چندان شلوغ نیست هر چند که مجهز به جی پی اس

است و از روی صفحه رنگی نمایشگر آن می توان ازوضعیت آب و هوایی مطلع شد.                       از جمله موارد ایمنی نصب شده در این هواپیما میتوان به کیسه های هوا و سپرهای آیرودینامیک اشاره کرد.

به گفته ی کارشناسان شرکت ترافوگیا حداکثر سرعت پرواز هواپیما 190کیلومتر در ساعت است و

در هر صد کیلومتر هشت لیتر بنزین مصرف می کند،حداکثر باری که این هواپیما می تواندحمل کند نیز 200کیلوگرم است.

دیتریچ گرمش رییس شرکت در مورد مشتریان خود می گوید:عمده مشتریان ما زوج های باز نشسته

یا در آستانه ی باز نشستگی هستند.این مشتریان دوست دارند دوران باز نشستگی خود را به سفرهای دور و دراز بروند و یک خودروی پرنده می تواند تمام نیاز های آنان را برآورده کند تا هم زمان

لذت خلبانی و رانندگی را تجربه کنند.

به گفته ی کارشناسان یکی از دلایل اصلی موفقیت این هواپیمای جاده رو آن است که از سالهای پیش ایده ی تلفیق خودرو با یک وسیله ی نقلیه ی دیگر مانند هواپیما،قایق و حتی زیر دریایی مطرح شده است و حتی نمونه هایی از آن ها در فیلم های سینمایی به نمایش در آمده است و بسیاری از مردم حتی از زمان کودکی با دیدن این خودروها ،رویای رانندگی یا خلبانی با آن را در سر می پروراندند

اما امروزه که این امکان فراهم شده است که با زدن یک دگمه در عرض 15 تا 20 ثانیه بال ها باز شود

و یک خودروی معمولی شبیه هواپیما به پرواز در آیداین رویا یک بار دیگر جان گرفته است.

 

                                                                برگرفته از مجله ی هما مهر و آبان 88



لیست کل یادداشت های این وبلاگ