سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون روز نهروان به کشتگان خوارج گذشت فرمود : ] بدا به حال شما ، آن که شما را فریفته گرداند زیانتان رساند . [ او را گفتند اى امیر مؤمنان که آنان را فریفت ؟ فرمود : ] شیطان گمراه کننده و نفس‏هاى به بدى فرمان دهنده ، آنان را فریفته آرزوها ساخت و راه را براى نافرمانى‏شان بپرداخت ، به پیروز کردن‏شان وعده کرد و به آتششان درآورد . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 88 آذر 2 , ساعت 11:45 صبح

نظریه های یاد گیری

 

        نظریه ی یادگیری ، شرح رفتار یا پدیده ای است که راهنمای یادگیری می باشد . معلمان با بهره جویی از اصول نظریه های یادگیری روش های خود را برای تدریس موضوع آموزشی بر می گزینند . از میان نظریه های متعدد یاد گیری به اختصار به سه دسته که کاربرد بیش تری دارند . اشاره کرد .

نظریه رفتار گرایی                                      نظریه شناخت گرایی                                      نظریه ساخت گرایی

1-نظریه رفتار گرایی :

تغییر در رفتار ، اساس این نظریه را تشکیل می دهد . در یاد گیری بر اساس رفتار گرایی ، فراگیر باید با تکرار و تمرین مطالب را بیاموزد . معمولاً مطالب به او تلقین می شود و تعقل و تفکر کم تر در یادگیری نقش دارد .

2- نظریه شناخت گرایی :

این نظریه ، یادگیری را کسب دانش و تغییر در ساختار ذهنی تعریف می کند . برانگیختن ذهن فراگیران به ادراک ، تخیل ، اندیشیدن و دیگر مهارت ذهنی عوامل یادگیری محسوب می شوند . میان معلم و دانش آموزان تعامل وجود دارد . سعی معلم بر این است اطلاعات و دانش که تدریس می شود برای دانش آموزان معنی دار می شود . یادگیری در نظریه شناختی بر اساس درک و فهم روابط می باشد . فراگیر به تفکر درباره ی موضوع می پردازد .

3- نظریه ساخت گرایی :

بر اساس این نظریه هر انسانی به گونه ای منحصر به فرد یاد می گیرد که بر اساس دید گاه ها ، خواسته ها ، شناخت ها و تجربه های فردی شکل می گیرد . در این نظریه ، یادگیری عبارت است از شناخت و تجدید سازمان ساختارهای شناختی که بر اثر پیش یاد گرفته ها تقویت می شود . در نظریه ی ساخت گرایی ، یاد گیری به معنی تولید دانش یا ساخت مفهومی باشد . یاد گیری هنگامی به وجود می آید که فراگیران مفهوم مورد نظر را تولید کننده ارزشیابی از فرآیندها به عمل می آید .

                       گروه سوم ابتدایی                                                                                                                           

منبع : پرورش تفکر در کلاس درس نوشته ی حسین فرخ مهر



لیست کل یادداشت های این وبلاگ