سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای مردم! هرگاه دانستید، پس به آنچه دانستید عمل کنید؛ شاید که هدایت یابید . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 88 آذر 16 , ساعت 10:36 صبح

1-بین رشد زبانی و فراگیری خواندن پیوندی محکم وجود دارد . کودکی که خوب حرف می زند می تواند خوب هم بخواند بهترین راه ترغیب رشد زبانی کودک آن است که پدر و مادر فرصت و زمانی را به حرف زدن با او اختصاص دهد و ترغیبش کنند که اظهار نظر کند . سوال کند و تصمیم بگیرد . با بازی کردن ، مسابقه دادن و چیز ساختن موضوعاتی برای حرف زدن برای آن ها فراهم کنند .

2- کودکان همچنین با گوش دادن به گفت و گو های دور و برشان چیز های بسیار می آموزند و به همین دلیل به ویژه در خانواده های کوچک باید شرایط هم صحبتی با کودکان و بزرگسالان دیگر را برای کودک آماده کرد . که کودک را با ایراد گرفتن ، از اظهار نظرش یا با جلو گیری از حرف زدن او با استفاده از کلمات بچگانه از حرف زدن دلسرد نکنیم .

3- تلویزیون می تواند به غنی کردن آموخته های واژگانی کودک کمک کند . برای بهترین بهره گیری از تلویزیون سعی کنید که همراه با کودک خود به تماشا بنشینید و درباره ی آن چه دیده اید با هم صحبت کنید . اگر کودک مدت زیادی به تنهایی تلویزیون تماشا کند فقط نیمی از توجه خود را به آن چه می بیند یا می شنود معطوف می سازد .

4 – پدر و مادر می توانند بازی های مصنوعی با بچه ها انجام دهند مانند :

*بازی های خیالی : بازیهایی که در آن ها کودکان خود را در شرایط یا نقش دیگری تصور می کنند . که کلمات ، عبارات و شیوه های جدید را برای بیان خود بیاموزند .

* بازیهای توصیفی : بازیهایی که کودک در آن باید چیز هایی را توصیف کند .

* لمس کردن : با لمس کردن اشیا داخل یک جعبه باید سعی کنند آن اشیا را حدس بزنند و توصیف کنند .

* ببین و بگو : برای انجام این بازی کودکان باید به نوبت در باره ی عکسی از یک کتاب یا مجله چیزی بگویند و هر بار تمام جمله های قبلی را که در باره ی عکس گفته شده است . تکرار کنند . این کار به رشد قدرت مشاهده ، تقویت حافظه و زبان کودک کمک می کند .

5- توانایی درست گوش دادن نقش بسیار مهمی در فراگیری و بر قراری ارتباط دارد و در نخستین مراحل فراگیری خواندن امری اساسی به شمار می آید .

بازی های گوش دادنی :

*بگو چند تا صدا می شنوی : از کودک بخواهید چشم هایش را ببندد و کاملاً آرام و ساکت بماند آن گاه بگوید چند صدا را می تواند بشنود و حدس بزند .

* بگو کدام هم قافیه نیست : چند کلمه را پشت سر هم بگوییدکه به جز یکی بقیه هم قافیه باشند . ببینید کودک تشخیص می دهد یا نه و بازی های دیگر

6- مهمترین کاری که والدین برای ترغیب فرزندان خود به کتاب خوانی و در نهایت بهبود خواندن آن ها انجام دهند این است که همراه با آن ها کتاب را نگاه کنند . بخوانند و لذت ببرند .با هم کتاب خواندن علاوه بر کمک به کودکان در فراگیری خواندن ، مزیت های دیگری نیز دارد . کتاب بین افرادی که ان را با هم می خوانند و از ان لذت می برند پیوند برقرار می سازد . تخیلش به کار می افتد و عواطفش رشد می کند . دانش وی را درباره ی جهان گسترش می دهد .

7- والدین عزیز باید از هر فرصتی برای ایجاد اعتماد به نفس در کودک استفاده کنند . فراگیری خواندن به باور کودک به توانایی خود در انجام کار بستگی دارد . فرزند خود را تشویق کنید که به معنای آن چه می خواند توجه کند . مطابق با علاقه او کتاب انتخاب کنید .

8- اگر کودکتان در موردی ، رفتاری نا مناسب و پرخاشگرانه نشان داد ، کتاب داستانی با همان موضوع یا موضوع های مشابه پیدا کنید و برایش بخوانید و نظرش را درباره ی شخصیت اصلی جویا شوید . به وسیله کتاب کودک را ترغیب کنید تا مسائل و حرف های خودش را باز گو کند .ا و در آینده نیز در برخورد با مشکلات یا تصمیم گیری های دشوار سراغ کتاب خواهد رفت .

گروه آموزشی پایه سوم ابتدایی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ